X
تبلیغات
مهندسی مکانیک
جزوه   ترمودینامیک بسیار کامل بوده و در آزمون کارشناسی ارشد بسیار مفید است.



DOWNLOAD

pas: mye.blogfa.com



:: موضوعات مرتبط: جزوه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30
از لینک زیر دانلود نمایید :

DOWNLOAD



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30

download


 PDF | 50 pages | 60 MB |



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30
هزينه ي توليد برق نيروگاه هاي بادي براتون گذاشتم كه در آن به خوبي مزيتهاي مالي اين نيروگاه ها شرح داده شده.

DOWNLOAD


نام نویسنده: حسن سیاهکلی

تاریخ ارائه: November 2007

حجم مقاله: 815.01 کیلو بایت



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30

دو پروژه در رابطه با پمپ و توربین رستون TA با فرمت word 2007 که در بهار 89 تهیه شده اند.

                                                     

        پمپ                                                                                   توربین رستون TA



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/30

کتاب زبان تخصصی مهندسی مکانیک

Download



:: موضوعات مرتبط: کتاب
ن : ZAHERI
ت : 90/10/24
ن : ZAHERI
ت : 90/10/24
دانلود پروژه تولید چرخ دنده به روش هابینگ و تکنولوژی شیوینگ چرخ دنده

هاب ابزاری است که اغلب برای تولید پروفیل چرخدنده بکار می‌رود تولید چرخدنده با فراینده ایندکس مداوم و با چرخش توام قطعه و هاب با یک نسبت ثابت انجام میگیرد هاب بطور همزمان بداخل قطعه هدایت میشود.

هاب ابزاری است که اغلب برای تولید پروفیل چرخدنده بکار می‌رود تولید چرخدنده با فراینده ایندکس مداوم و با چرخش توام قطعه و هاب با یک نسبت ثابت انجام میگیرد هاب بطور همزمان بداخل قطعه هدایت میشود.

بزرگترین محدوده برای ساخت چرخدنده ‌ها با پروفیل اینو‌لوت‌‌دار میباشندو این چرخنده ها با استفاده از هابهای که کم و بیش با کناره‌های مستقیم که یک زاویه عمل دارند درست میشوند

هاب را میتوان با یک پیچ یا حلزون که روی آن لبه‌های برنده بصورت پشت ماهی ایجاد شده مقایسه کرد. هر لبه برنده بصورت پشت ماهی است بترتیبی که فاصله آزاد پشت لبه برنده را تامین میکند بطوریکه پروفیل هاب بعد از هر تیز‌کاری محفوظ می‌ماند .

یک ردیف دندانه‌ هاب در پروفیلهای مستقیم میتوانند با یک شانه مقایسه شود.

password: navasangroup



:: موضوعات مرتبط: پایان نامه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
بررسی مدهای ارتعاشی و فرکانس های طبیعی خرپا در ansys

بررسی مدهای ارتعاشی و فرکانس های طبیعی خرپا در ansys

این پروژه کاری است از من و دوستم امیرهانی ابوالقاسمی برای درس آنالیز مودال . زیر نظر دکتر پاشایی

در این پروژه به بررسی انواع شرایط مرزی برای خرپا 3 بعدی پرداختیم و فرکانس های طبیعی و شکل مد ها را به صورت شماتیک بدست آوردیم .

دانلود کرده و لذت ببرید

 


 

پسورد : www.pdfbook.persianblog.ir

 



:: موضوعات مرتبط: کتاب، پایان نامه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13

ادامه مطلب .............



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده های نیمه اتوماتیکی که طراحی گردید به نام های مختلف در تجارت شناخته شد مانند: و در طراحی های بعد به جای کلاچ هیدرولیکی مبدل گشتاور هیدرولیکی جایگزین شد و به نام های کرایسلر تورک – درایو و پلی موث هیدرایو نامیده شد.مشاهده می شود که در آن ها به منظور تعویض دنده ها هنوز از یک کلاچ پایی استفاده شده است .

در سال 1940 کارخانه جنرال موتور جعبه دنده هیدراماتیک را برای اولین بار در اتومبیل اولد زموبیل به کار برد . این طراحی اولین بار در اتومبیل اولدزموبیل به کار برد . این طراحی اولین کاربرد کلاچ های هیدرولیکی را در ترکیب جعبه دنده 4 دنده ای مشخص کرد و جعبه دنده اتوماتیک نامیده شد که در آن مجموعه خورشیدی جلو و عقب برای وضعیت خلاص و دنده های جلو به کار برده شد و در دنده عقب مجموعه ی خورشیدی جلو نسبت دور کاهنده ای ( افزایش گشتاور ) دارد و مجموعه خورشید عقب مسیر قدرت را عکس نمود و همچنین نسبت دور دنده عقب را بیشتر کاهش می دهد . ( افزایش گشتاور را بیشتر افزایش می دهد . ) 

در سال 1948 بیوک جعبه جعبه دنده داینافلو را ارائه داد و اولین اتومبیلی بود که در آن موفق شده بودند جعبه دنده اتوماتیک را با مبدل گشتاور هیدرولیکی به کار برند که با استفاده از مجموعه خورشیدی حرکت مستقیم دنده یک و دنده عقب را شامل می شد و اهرم تعویض دنده جعبه دنده را به محور خروجی مبدل گشتاور بدون دنده های اضافی مربوط می سازد . ضریب ماکزیمم در مبدل گشتاور 1 : 25/2 و نسبت دنده در دنده یک 1 : 82/1 می باشد که دارای کشش عالی در سر بالایی ها بوده و حالت ترمز موتوری در سرازیری ها را نیز دارا می باشد کاربرد عمومی جعبه دندذه های اتوماتیک که ناشی از رشد صنعتی بوده است . جعبه دنده های اتو ماتیک فورد – ا – ماتیک ترکیبی است از یک مبدل گشتاور 3 عنصری و یک سیستم مجموعه خورشیدی که شامل 3 دنده جلو ( 3 سرعته ) و یک دنده عقب می باشد . ضریب ماکزیمم مبدل گشتاور آن برابر 1: 1/2 می باشد . مسیر حرکت از مبدل گشتاور شروع می شود و دارای نسبت دنده متوسط ( دنده دو ) 1 : 48/1 ( افزایش گشتاور کم ) با تعویض دنده به طور خودکار بوده و همچنین دارای نسبت دنده یک 1 : 44/2 ( افزایش گشتاور زیاد ) که برای عبور در سر بالایی ها و حالت ترمز موتوری در سرازیریها می باشد طراحی شده است . 
کرایسلر دارای جعبه دنده اتوماتیک دو سرعته به نام پاور فلایت می باشد که دارای یک مبدل گشتاور 3 عنصری ( توربین پمپ استاتور ) و دو مجموعه خورشیدی با نسبت دنده هایی به منظور درگیری دنده یک دنده عقب و دنده مستقیم می باشد . هنگام حرکت مسیر قدرت از مبدل گشتاور که دارای ضریب ماکزیمم گشتاوری 1 : 7/2 است شروع می شود و در دنده یک نسبت دنده ی 1 : 27/1 می باشد که به طور خودکار در دنده مستقیم قرار می گیرد . ( در دنده مستقیم نسبت دنده 1 : 1 است و در صورت لزوم نسبت مبدل گشتاور اعمال می گردد . ) این جعبه دنده نیز توسط اهرم تعویض دنده به طور دستی در دنده یک ( برای حرکت در سربالایی و سرازیری ) قرار می گیرد . 
طرح جدید جعبه دنده اتوماتیک اولتراماتیک مربوط به اتومبیل پاکارد نشان می دهد که دارای مبدل گشتاور 4 عنصری و یک مجموعه



دنده های خورشیدی است که مشابه جعبه دنده داینافلوی بیوک می باشد و قادر است تا وضعیت های دنده مستقیم دنده یک و دنده عقب را درگیر نماید . مسیر قدرت مانند جعبه دنده ی داینافلو در حرکت به جلو از مبدل گشتاور شروع شده و بدون کمک دنده های اضافی به محور خروجی منتقل می گردد . مبدل گشتاور آن دارای یک کلاچ اصطکاکی برای وضعیت دنده مستقیم می باشد که به طور خودکارعمل می کند و در سایر وضعیت ها کلاچ اصطکاکی مبدل گشتاور قطع می باشد که مبدل می تواند حد اکثر نسبت گشتاوری 1 : 4/2 را منتقل نماید . نسبت در دنده یک 1 : 82/1 می باشد که جعبه دنده به وسیله اهرم تعویض دنده می تواند در این وضعیت برای عبور درسر بالایی و سرازیری قرار گیرد . 
جعبه دنده های اتوماتیک استودبکر که به وسیله بورگ – وارنر ارائه گردید دارای مبدل گشتاور 3 عنصری با یک کلاچ حرکت مستقیم و دو مجموعه خورشیدی که 3 دنده جلو و یک دنده عقب می باشد طراحی گردیده است . حداکثر ضریب افزایشی مبدل گشتاور 1 : 15/2 است که دارای وضعیت دنده متوسط دنده مستقیم دنده یک و دنده عقب می باشد و نسبت دنده ها عبارتند از : دنده 1 :31/2 دنده دو 1: 43/1 و دنده سه 1 : 1 برای حرکت در سر بالایی و سرازیری با دنده یک می توان توسط توضیحات بعدا گفته خواهد شد . اهرم 
تعویض دنده به طور دستی جعبه دنده را در وضعیت قرار داد . 

تا سال 1955 طراحی جعبه دنده های اتوماتیک کامل گردید و از آن تاریخ به بعد با اتخاذ تصمیم مشترک و استاندارد اکثر کارخانجات آن را به کار بردند به طوری که امروزه بیش از 90 درصد اتومبیل ها ی امروزی آمریکایی مجهز به جعبه دنده های اتوماتیک می باشند . جعبه دنده اتوماتیک اولترا ماتیک مربوط به اتومبیل پاکارد مسیر قدرت در آن و در جعبه دنده اتوماتیک پاورگلاید و سایر جعبه دنده های اتوماتیک 2 سرعته یکسان می باشد . شرح این که چگونه یک جعبه دنده اتوماتیک کار می کند باید گفت که یک داستان هیجان انگیزی است به وسیله مختصر نگاهی به اصول مقدماتی و اساسی طرز کار آنها می توان فهمید که جعبه دنده های اتوماتیک چه طور کار می کنند و این بسیار ساده است زیرا تمام تعویض های خودکار با استفاده از اصول اولیه طراحی شدهاند و به طور کلی دارای یک مبدل گشتاور هیدرولیکی و یک مجموعه خورشیدی با نسبت دنده های مختلف می باشند که به وسیله ی یک سیستم کنترل هیدرولیکی به طور خودکار 
تعویض دنده ها را انجام می دهد . ترکیب مبدل گشتاور هیدرلیکی و مجموعه ی دنده های خورشیدی رایج در تعدادی از جعبه دنده های اتوماتیک هم خانواده مانند جعبه دنده های تورک فلایت ( کرایسلر ) کروئیز – ا – ماتیک ( فورد ) و هیدرا – ماتیک ( جنرال موتور ) به کار برده شده است . 
یکی از بزرگترین مزیت های جعبه دنده های اتوماتیک این است که به طور خودکار دنده ها را تعویض می نماید و وظایف راننده را کاهش می دهد و در نتیجه او مجبور نخواهد بود که در تعویض دنده ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و متناسب با مقاومت مسیر که بستگی به وزن سرعت و موقعیت اتومبیل دارد به طور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده ها انجام می گردد . در جعبه دنده های معمولی بر اثر سرعت بیش از حد معمول و یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ دنده ها هنگام درگیر شدن توسط یک راننده ی 
غیر ماهر باعث استهلاک سریع قطعات خواهد گردید . در صورتی که در جعبه دنده های اتوماتیک راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده ها و پدال گاز احتیاج دارد . 

سیستم های کنترل کننده :

جعبه دنده های اتوماتیک دارای سیستم های کنترل کننده ای می باشند که اولا جعبه دنده را با موتور مربوط می سازد بدین ترتیب که هر گونه تغییرات موتور را عینا به جعبه دنده منتقل می نمایند و باعث تعویض دنده ها می گردند . ثانیا ارتباط راننده با جعبه دنده را به وسیله اهرم تغییر وضعیت به طور دستی بر قرار می سازد که هر کدام به نوبه ی خود دارای وظایفی می باشد : 

سیستم کنترل دستی : 

ارتباط راننده به جعبه دنده را بر قرار می سازد و تغییر وضعیت اهرم تعویض دنده ها را به وسیله ی اتصالات آن به سوپاپ دستی واقع در بدنه ی سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی منتقل می نماید . 

سیستم کنترل دریچه گاز : 

این سیستم گشتاور موتور را احساس می کند و شامل مجموعه ی سوپاپ تعدیل فشار در بدنه ی سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی می باشد و این سیستم اثر گشتاور ورودی را یا به وسیله ی اهرم های اتصال به طور مکانیکی از پدال گاز به جعبه دنده و یا به وسیله ی یک اثر خلایی از زیر دریچه گاز کاربراتور به یک واحد کنترل کننده خلایی در بدنه جعبه دنده دریافت می کند . اگر در تعویض خودکار دنده هااشکالی پیش بیاید علاوه بر موارد فوق یک ارتباط دهنده دیگری برای جعبه دنده ضروری است و بدین منظور یک سیستم گاورنرپیش بینی شده است تا تغییرات سرعت جاده ای اتومبیل را به جعبه دنده منتقل نماید . 

سیستم کنترل گاورنر : 

این سیستم تغییرات سرعت اتومبیل را از دور خروجی جعبه دنده احساس می کند و مانند سیستم کنترل دریچه گاز اثر فشار هیدرولیکی را به بدنه سوپاپ سیستم کنترل هیدرولیکی می فرستد این سیستم مجهز به مجموعه ی سوپاپ تنظیم فشار با وزنه های گریز از مرکز می باشد . سیستم کنترل دستی کنترل دریچه گاز و کنترل گاورنر قسمت هایی از سیستم کنترل هیدرولیکی می باشند . 

سیستم کنترل هیدرولیکی : 

این سیستم شامل یک پمپ هیدرو لیک جتو و سوپاپ تعدیل فشار برای تکمیل و پر کردن روغن مورد نیاز مبدل گشتاور با تجهیزات مربوطه و ارسال روغن به بدنه سوپاپ جهت تقسیم نمودن به مدارات راه انداز کلاچ و باند ( نوار ترمز ) می باشد. بدنه سوپاپ مغز سیستم هیدرولیکی و به طور معمول جایگاه سوپاپ دستی سوپاپ کنترل دریچه گاز و یک سوپاپ کنترل دستی برای ایجاد درگیری دنده یک توسط راننده و مجموعه ی سوپاپ تعویض دنده به طور خودکا
ر می باشد .



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
کوپلینگ ها

کوپلینگ ها اجزایی از ماشین هستند که حرکت و توان را از انتهای یک محور دریافت و به محور دیگر منتقل می کنند. در کوپلینگ ها قطع ارتباط بین محور محرک و متحرک وجود ندارد. در یک دسته بندی کلی کوپلینگ ها به دو نوع صلب و انعطاف پذیر تقسیم بندی می شوند:   ...

 

 

دانلود



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
یاتاقان چیست ؟

یکی از مهمترین اجزای مکانیکی در صنعت یاتاقان است که مهندس مکانیک باید مورد آن ها اطلاعات کاملی داشته باشد .

www.semnan-mechanic.tk


یاتاقان ها را به صورت زیر می توانیم تقسیم بندی کنیم :

1-یاتاقان های لغزشی (sliding bearing )

2-یاتاقان های غلتشی ( rolling bearing)

برای مشاهده ی ادامه ی مقاله و دانلود مقالات دیگر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید .




انواع یاتاقان های لغزشی :

1- یاتاقان چشمی

2- یاتاقان دو تکیه

3- یاتاقان قابل تنظیم



اجزای یاتاقان غلتشی

یاتاقان غلتشی از چهار قسمت اصلی زیر تشکیل شده است :



1- حلقه ی بیرونی (outer ring )

2- حلقه ی درونی (inner ring )

3- اجزای غلتشی ( balls or rolling element )

4- جدا کننده ( separator )



انواع یاتاقان های غلتشی :



1- یاتاقان شیارعمیق

2- یاتاقان با شکاف ساچمه زنی

3- یاتاقان با تماس مایل

4- یاتاقان کاسه نمد دار

5- یاتاقان خود میزان

6- یاتاقان کف گرد

7- رولبرینگ



مزایا و معایب یاتاقان های لغزشی :

نیرو های زیادی تحمل می کنند – در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند – آرام و بی صدا کار میکنند – محدودیت سرعت ندارند – جای کمتری اشغال می کنند – مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است – دقت زیاد لازم ندارند – مراقبت های زیادی از جمله از نظر روغن کاری دارند – توان شروع اولیه حرکت در آنها زیاد است –



مزایا و معایب یاتاقان های غلتشی :

برای شروع حرکت گشتاور کمی لازم است – به روغنکاری زیاد احتاج ندارند – به علت استاندارد بودن تعویض آن ها راحت است – مقدار کمی از محور در داخل یاتاقان جای گرفته به همین دلیل طول محور را می توانیم کوتاه انتخاب کنیم – خراب شدن آن همراه با سرو صدا است – عمر کمتری دارند - در مقابل ضربه و ارتعاش حساس هستند- محدودیت دوران دارند .



طراحی یاتاقان ها:

هدف از طراحی یاتاقان ها تعیین ابعاد آن هاست تا بتوانند تحت شرایط کاری عمر مطلوبی را داشته باشد پس اساس طراحی بر عمر یاتاقان استوار است .



عمر یاتاقان :

تعداد دورها یا ساعت های کار که یاتاتقان می گذراند عمر نامیده می شود .



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
انواع دیگ های بخار و طبقه بندی آنها

دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای اطلاق می شود که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند. این گرما توسط احتراق سوخت (جامد، مایع، گاز) یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود.

دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.

مطابق بخش یک آیین نامه دیگ و مخازن تحت فشار مربوط به انجمن آمریکایی مهندسین مکانیک یا به طور اختصار ASME دیگ پرفشار کوچک به دیگ پرفشاری اطلاق می شود که از محدوده های زیر تجاوز ننماید:
قظر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5Ft3 , و فشار 100psig .

چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید، به آن دیگ نیرو می گویند. مقرارت مربوط به جوشکاری در اینگونه دیگ های کوچک به سختی دیگ های بزرگ نیست.
دیگ نیرو یک دیگ بخار آب یا بخار می باشد که در بالاتر از فشار 15psig کارکرده و ابعادش از ابعاد دیگ کوچک تجاوز نماید. این تعریف شامل دیگ های آب گرم گرمایشی یا آب گرم مصرفی که در فشار بالاتر از 160psig و دمای 2500F  کار کند، اطلاق می شود.

دیگ آب گرم گرمایشی عبارتست از دیگی که در آن هیچگونه بخار آبی تولید نمی شود، لیکن آبگرم آن به منظور گرمایش در یک مدار به گردش درآمده و مجددا به دیگ باز می گردد. فشار آب در اینگونه دیگ ها را در نقطه خروجی آن نباید از 160psig و دمای آن از 2500F تجاوز نماید. اینگونه دیگ ها را دیگ گرمایشی کم فشار می نامند، که مطابق بخش 5 آیین نامه دیگ های گرمایشی از آیین نامه ASME ساخته می شوند. چنانچه فشار یا دما، از این حدود تجاوز نماید، دیگ باید به مانند دیگ های پرفشار و طبق آیین نامه ASME طرح شود.
دیگ آبگرم مصرفی به دیگی گفته می شود که بطور کامل پر از آب بوده، و برای استفاده خارجی، آبگرم تولید می نماید. (آبگرم دیگر به دیگ باز نمی گردد) فشار آن از 160psig و دمای آن از 2500F تجاوز نمی کند. این نوع دیگ ها را نیز در زمره دیگ کم فشار قرار می دهند و آنها را مطابق بخش چهار (دیگ های گرمایشی) آیین نامه ASME می سازند. چنانچه فشار یا دما از این حد تجاوز نماید این دیگ ها باید مطابق دیگ های پرفشار طراحی شوند.

دیگ استفاده کننده ضایعات حرارتی از ضایعات حرارتی که محصول فرعی پاره ای از فرآیند های صنعتی است، از قبیل گازهای داغ ناشی از کوره بلند کارخانه ذوب آهن یا محصولات ناشی از احتراق خروجی از یک توربین گازی، یا محصولات فرعی یک فرآیند صنعتی، استفاده می کند. ضایعات حرارتی از روی سطوح تبادل کننده گرما عبور نموده و آبگرم یا بخار آب تولید می شود.

برای ساخت این نوع دیگ ها، همان مقررات ساخت آیین نامه ASME استفاده شده برای دیگ های آتش شده بکار بده می شوند. قطعات کمکی و ایمنی مربوط به این دیگ ها بطور معمول مطابق آیین قطعات در دیگ های دیگر می باشند.
دیگ یکپارچه به دیگی اطلاق می شود که بطور کامل در کارخانه ساخته و سوار شده باشد. این دیگ دارای انواع لوله آبی و لوله دودی یا چدنی بوده و دستگاه های احتراق، تجهیزات کنترل و ایمنی را نیز به همراه خود دارد. دیگی که در کارخانه ساخته شده و سوار می شود نسبت به دیگ مشابه ای که دارای همان ظرفیت بخاردهی بوده و در خارج از کارخانه و در محل بهره برداری، نصب و سوار می شود، ارزانتر است. گرچه دیگ ساخته و سوار شده در کارخانه به طور معمول حاضر و آماده تحویل نمی باشد، ولی نسبت به دیگی که در محل بهره برداری ساخته و سوار می شود دارای زمان ساخت و تحویل کمتری است. زمان نصب و راه اندازی آن نیز نسبتا کمتر است. در کل می توان گفت که کار در کارگاه بطور معمول بهتر و قابل رسیدگی بوده و هزینه کمتری دارد.


دیگ فوق بحرانی به دیگی اطلاق می شود که در فشاری بالاتر از فشار بحرانی یعنی 3206.2psig و دمای اشباع 705.40F کار کند. بخار آب و خود آب دارای فشار بحرانی 3206.2psig می باشند. در این فشار، بخار آب، دارای جرم ویژه یکسانی هستند و به معنای این است که بخار، تا حد آب فشرده شده است. هنگامی که این مخلوط در بالاتر از دمای اشباع 705.40F  دما ببیند، بخار خشک فوق داغ تولید شده که برای کار در فشارهای بالا مناسب است. این بخار خشک به ویژه برای به حرکت درآوردن مولدهای توربینی مناسب است.
دیگ فوق بحرانی به دو نوع یکسره و باز چرخشی تقسیم می شوند. هر دو نوع در محدوده فوق بحرانی یهنی بالاتر از 3206.2psig و 705.4F کار می کنند. در این محدوده خواص مایع و بخار اشباع یکسان است. هیچگونه تغییری در فاز مایع-بخار صورت نمی گیرد و از اینرو چیزی بنام سطح آب وجود نداشته و به استوانه بخار (steam drum) احتیاجی نیست.
دیگ ها را همچنین می توان طبق طبیعت مواد استفاده آنها گروه بندی کرد. گروه بندی رایج عبارت است از: دیگ ساکن، قابل حمل، لکوموتیوی (ساخت این گونه دیگ ها امروزه متداول نیست) و دریایی که به صورت زیر تعریف می شوند:

دیگ ساکن به دیگی اطلاق می شود که بطور همیشگی بر روی زمین نصب شده است.

دیگ قابل حمل به دیگی اصلاق می شود که بر روی کامیون، کشتی کوچک رودخانه ای و یا هر نوع وسیله نقلیه نصب می شود.

دیگ لکوموتیوی دیگی است که بریا کشیدن وسیله نقلیه بروی ریل راه آهن طرح می شود.

دیگ دریایی به دیگی گفته می شود که بطو معمول ارتفاع آن کم بوده و برای کشتی های مسافربری و باری اقیانوس پیما طرح می شوند. سرعت بخار دهی این نوع دیگ ها زیاد است.
نوع ساختمان دیگ ها را نیز می توان به ترتیبن زیر گروه بندی کرد:

دیگ چدنی، واحدهای گرمایش کم فشاری هستند که قطعات فشاری آن توسط ریختگری از چدن، برنز، یا برنج ساخته می شوند. این دیگ ها را بیشتر بر اساس شیوه ای که محفظه های ریختگری شده آن برهم سوار می شود گروه بندی می کنند. این محفظه ها توسط پستانک های فشاری، سوله های خارجی و پستانک پیچی به همدیگر محکم می شوند. سه نمونه از دیگ های چدنی عبارتند از:

1- دیگ های پره ای عمودی که پره ها بطور عمودی بروی یکدیگر قرار گرفته و توسط پستانک های فشاری یا پیچی به یکدیگر متصل می شوند.

2- دیگ های پره ای افقی که پره ها بطور افقی پهلوی هم قرار می گیرند. در این وضعیت طرز قرارگرفتن پره ها نسبت به هم مانند پشت سرهم قرار گرفتن برش هایی از یک قالب نان مکعب مستطیلی است.

3- دیگ های چدنی کوچک که با ریختگری بصورت یکپارچه ساخته می شوند. این دیگ ها در گذشته جهت تهیه آب گرم بکار می رفتند.

دیگ های فولادی می توانند از نوع پرفشار یا کم فشار باشند و امروزه بطور معمول از ساختمان جوشی برخوردار هستند. این دیگ ها به گروه های زیر تقسیم می شوند:

1- دیگ لوله دودی که در آنها محصولات احتراق از داخل لوله ها عبور می کنند در حالیکه آب پیرامون لوله ها را دربر می گیرد.

2- دیگ لوله آبی که در آنها آبل از داخل لوله ها و محثولات احتراق از اطراف آنها عبور خواهد کرد.

دیگ های لوله دودی بطور معمول تا ظرفیت 70000lb/hr و تا فشار 300psig ساخته می شوند. در شرایط بالاتر از این حدود، دیگ های لوله آبی مورد استفاده قرار می گیرند. دیگ های لوله دودی به دیگ های پوسته ای نیز معروفند. در اینجا، آب و بخار آب درون پوسته محبوس می باشند.
این نوع دیگ حجم بخاری را که دیگ می تواند تولید نماید محدود می کند. در رابطه با فشار پوسته های بزرگ، ضخامت بسیار زیادی را احتیاج خواهد داشت و این موضوع ساخت آنها را گران می نماید.



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
کار بردتونل باد در صنایع هواپیمایی

یکی از بیشترین کار بردهای باد درصنایع هوا پیما سازی می باشد. در این مورد می توان مواردزیر را نام برد :

1-انجام آزمایشات بر روی موتور هواپیما  در حالی که در شرایط پرواز قرار می گیرد.

2- برسی ومشاهده تاثیر عوامل خارجی در عملکرد یک موتور جت در حالی که روشن و مشغول به کار است .

3- در مورد طراحی بال ها و بدنه هواپیما سعی براین است که نیروهای مقاومتی از طرف هوا بر بدنه به حداقل ممکن برسد .

برای این منظور تونل بادنقش  مهمی بازی می کند

در شکل زیر نمونه هایی از کار بردهای تونل باد درصنایع هواپیما یی مشاهده می شود.

 


کاربرد تونل باد در رابطه با سازه ها

امروزه با پیشرفت سازه و خارج شدن ساختمان ها از حالت سنتی و به وجودآمدن آسمان خراشها و پل های معلق بزرگ وایجادمجسمه ها وبناهای یاد بود ( برج ایفل و مجسمه آزادی و ) بررسی اثر باد برروی سازه ها اهمیت خاصی پیدا کرده است .

دستگاه های تونل باد در راه تحقیق این مسائل یکی از اساسی ترین ابزار آزمایشگاهی می باشند . درشکل نمونه هایی از کار برد  تونل باد در رابطه با سازه مشاهده می شود.

 

کار برد  تونل باد  در صنایع اتومبیل سازی

در صنعت اتومبیل سازی سعی برآن است حتی امکان اثر نیروهای مزاحم و مقاوم هوا بر بدنه اتومبیل را کاهش دهند که این امر با برسی جریان هوا بر روی اتومبیل در تونل باد میسر است .

بررسی چگونگی انتقال حرارت در رادیاتور ماشین بر اثر برخورد هوا با آن نیز از دیگر تحقیقاتی است که در تونل باد انجام می شود  در واقع تونل ها طوری طراتحی شده اند که اتومبیل بتواند در اندازه واقعی خود به راحتی وارد قسمت آزمایشی شده ومورد آزمایش قرار گیرد .

 

در شکل زیر نمونه هایی از کاربرد  تونل باد در صنایع اتومبیل سازی مشاهده می شود.

کار برد  آموزشی تونل باد

امروزه در اکثر دانشگاه های فنی مهندسی آزمایشگاه اثر و دینامیک دائر است ومدل های کوچک تر تونل باد  که برای امر آموزشی ساخته شده اند  مورد استفاده قرار می گیرند در شکل زیر یک نمونه آموزشی تونل باد مشاهده می شود .

 

   


نوشته شده در یکشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٩ توسط سعید همایونی | لینك ثابت| نظرات شما (0)
آشنایی با تله های بخار (Steam Traps)

تله های بخار بخش مهمی از سیستم شبکه توزیع بخار محسوب می گردند . وظیفه اصلی آنها تخلیه آب مقطر از سیستم و ارسال آن به خطوط مربوطه و ممانعت از خروج بخار می باشد . تله بخار کاربرد فراوانی در صنعت به ویژه صنعت نفت دارد که بعضی از کاربردهای مهم آن عبارتست از : 

1. افزایش کیفیت بخار موجود در خط اصلی بخار از طریق خارج کردن آب مقطر

2. بـه عنوان پل ارتباطـی خـط لولـه بخـار(Steam supply) و خط تخلیـه آب مقطر

3. در مسیر سیال خروجی (بخار) از پوسته یا لوله مبدلهای حرارتی

به منظور عملکرد صحیح یک سیستم بخار ، هر تله بخار می بایستی بدون عبور بخار ، آب مقطر را از خود عبور دهد . وجود تله های بخار از کار افتاده ، نشانگر وجود یک منبع اتلاف انرژی می باشد . در یک واحد بزرگ صنعتی ، ‌بررسی فراگیر تله های بخار به منظور بازرسی هر یک از آنها الزامی است تا بواسطه این بازرسـی ، عملکرد آنها و هزینه کلی اتلاف انرژی بخار مشخص شود . بعنوان مثال طبق بررسی های انجام شده از 1000 تله بخار بکار رفته در یک سیستم ، 250 مورد دارای تلفات کلی بخار به میزان 4783 پوند در ساعت بوده است که هزینه سالانه ای بالغ بر 236,520 دلار را در پی داشته است

تله های بخار بوسیلـه سازنده های متعـددی تولیـد می شونـد که دارای طرحها ، اندازه هـا و خصوصیات عملیاتی متنوعی می باشند . بعضی از تله های بخار ، آب مقطر را به صورت پیوسته و بعضی دیگر به صورت متناوب ( بعد از جمع شدن آب مقطر و پر شدن تله از آن ) خارج می کنند . به هر حال در سراسر دنیا تله بخار واحدی که برای همه کاربردها مناسب باشد وجود ندارد . انتخاب تله بخار مناسب به منظور عملکرد سیستم بخار با راندمان بالا ،‌ موضوعی پیچیده و بحرانی می باشد . به طور کلی تله بخار یکی از اجزاء ضروری سیستم بخار است و عنصر مهمی در مدیریت مناسب بخار و آب مقطر محسوب می شود که وظیفه آن نگهداشتن بخار در طول فرآیند برای استفاده حداکثر از حرارت آن و عبور دادن آب مقطر ، گازهای چگال ناپذیر (Incondensable gas) و هوا در زمان های مناسب می باشد.

به هر حال همیشه مرسوم بوده است که به تله های بخار به صورت مستقل نگاه شود و اثر آنها بر روی سیستم بخار، اغلب در نظر گرفته نمی شود . مسائل ذکر شده ذیل ، اهمیت نگاه کلی به سیستم در انتخاب تله بخار مناسب را مطرح می کند :

· آیا واحد سریعا" به دمای عملیاتی می رسد و یا پاسخ آن نسبت به افزایش درجه حرارت کند بوده و عملکرد (بازده) آن پایین تر از حد مورد انتظار است؟

· آیا سیستم بدون مشکل است یا استفاده از تله بخار نامناسب منجر به پدیده های ضربه قوچ ، خوردگی و یا نشتی شده و هزینه تعمیرات را بالا برده است ؟

· آیا طراحی سیستم ، اثری منفی بر روی طول عمر و راندمان تله های بخار داشته است ؟

به طور کلی مشکلات ناشی از انتخاب نامناسب تله های بخار به صورت پنهان اثر خود را در سیستم نشان می دهند . در بعضی از مواقع تله های بخار به طور کامل مسدود می شوند بدون اینکه مشکلی جدی بوجود آید . به عنوان مثال یک تجزیه کننده صنعتی (Industrial digester) را در نظر بگیرید . که به دلیل مسدود شدن یکی از تله های بخار ، آب مقطر از یکی از خروجی های آن بطور کامل تخلیه نمی شود در این شرایط اغلب مواقع آب مقطر باقـی مانده به نقاط تخلیه دیگر منتقل می شود تا از آنجا تخلیه گردد . اگر این نقاط تخلیه هم مسدود باشند مشکلی جدی پیش خواهد آمد ولی احتمال مسدود بودن همزمان همه نقاط کم است .



باید به این نکته توجه گردد که مشکلات ناشی از فرسایش شیرهای کنترل، نشتی و‌کاهش بازده واحد بوسیله توجه ویژه به تله های بخار رفع می گردد. تله های بخار اگرچه دارای ابعاد کوچکی می باشند ولیکن از اهمیت بالایی برخوردارند که این اهمیت معمولا" نادیده گرفته می شود .

استهلاک در هر سیستم ، امری طبیعی است که تله های بخار به عنوان جزئی از سیستم از این امر مستثنـی نمی باشند . هنگامی که تله های بخار در حالت باز ازکار می افتند مقدار مشخصی از بخار به خط برگشتی آب مقطر وارد می گردد . خوشبختانه در حال حاضر وسایل تشخیص سریع عبور بخار از تله بخار برای مصرف کنندگان موجـود است .



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13

ادامه مطلب ..........



:: موضوعات مرتبط: مقاله، جزوه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13
عناصر انتقال قدرت انعطاف پذیر +دانلود مقاله

 عناوین :
تسمه ها (belts)
زنجیرها (chain drives)
طناب‌های سیمی (wire ropes)
محورهای انعطاف‌پذیر (flexible shafts)


دانلود تسمه ها کابها زنجیرها



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13

خلاصه‌ای از مقاله :


کاربرد های اشعه مادون قرمز در جوشکاری پلاستیک
پسگرمی  جوش
الکترود
اتصالات جوشی وتنشهای پسماند جوشی
ایمنی در جوشکاری
بازرسی ذرات مغناطیسی
بازرسی با ذرات مغناطیسی
تاثیر حرارت ورودی بر خواص جوشکاری
جوش آرگون
جوش زیرپودری
جوشکاری فلزات رنگین با گاز استیلن یا کاربیت
جوشکاری قبل از گالوانیزه گرم
جوشکاری لیزر
جوشکاری زیر آب
روش جوش دادن دو فلز غیر هم جنس چیست؟
فرایندهای جوشکاری...

 

دانلود جوشکاری



:: موضوعات مرتبط: مقاله
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13

دانلود مقاله جریان های داخل سیلندر خودرو

قبل از اینکه به مطالعه انواع پیستون ها و شکل دریجه ها داشته باشیم . مطالعه این فایل را پیشنهاد می کنم.  

 فایل pdf شامل معرفی مختصر : 

انواع جریان ها 

جریان های اشفته 

جریان چرخشی ، غلتشی و شعاعی 

مدل سازی ساده جریان ها  

دانلود فایل



:: موضوعات مرتبط: مقاله، جزوه
ن : ZAHERI
ت : 90/10/13


جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید